Digitale werkvormen voor in de klas

Sinds 2016 staat dewebmeester weer voor de klas. Hij geeft les in de onderwerpen zoals je ze op Webmaster College tegenkomt. Het onderwijs in Nederland heeft zich de afgelopen tien jaar nauwelijks ontwikkeld wat betreft werkvormen. Ook nieuwe vakken, die uitnodigen om vooral met digitale werkvormen te werken, zijn in het MBO en VO onderwijs niet afgestemd op de nieuwe ontwikkelingen. Er is veel meer mogelijk. Ik wil daar hier aandacht aan geven. 

Bingo in de klas - PHP functies

De vraag is mogelijk sinds wanneer Bingo een digitale werkvorm is. Nou, sinds dewebmeester dit in de klas gebruikt voor de lessen "Programmeren met PHP". PHP kent veel ingebouwde functies. Teveel om allemaal uit je hoofd te leren. Toch is het heel erg handig als je toch een "bumps" uit je hoofd kent omdat je dan gewoon sneller kunt werken. Bingo kan daarbij helpen en wel op de volgende manier.

Werkwijze digitale Bingo

Ik gebruik een gewoon Bingo apparaat (zie foto). Verder krijgen de studenten (scholieren) Bingo kaarten. Daarop staan antwoorden en in dit geval zijn dat PHP Mysqli functies. Dus in plaats van de gewone "random" nummers, krijgen de studenten kaarten met "random" PHP Mysqli functies. Bij elke functie staat ook een nummer. Ok, en dan nu het digitale gedeelte. 

Powerpoint

Ik gebruik Powerpoint om de Bingo te digitaliseren. Elke slide bevat een definitie van een PHP Mysqli functie. Elke slide heeft standaard een nummer binnen Powerpoint. Als ik nu aan het Bingo apparaat draai en bijvoorbeeld "23" tevoorschijn komt, dan klik ik als docent op 23 en vervolgens op [enter] en powerpoint zal in presentatie modus de dia nummer 23 laten zien. Student ziet via de beamer een definitie en als hij de functie terugziet op zijn kaart, bedekt hij de functie op de kaart. 

(Eenvoudige uitleg voor degenen die niet weten van een PHP functie is en daardoor deze uitleg niet begrijpen: Stel ik wil leerlingen Engels leren. Ik plaats allemaal Nederlandse woorden op de slides en de vertaling staat "random" op de kaarten. Slide 6 = "Fiets" - Student weet niet dat Fiets nummer 6 is maar ziet wel "Bike" met daarbij een nummer 6. Die bedekt hij en daarmee bedekt hij nummer 6 zodat ik kan controleren of hij het spel goed heeft gespeeld.).

Laatste wijziging: zaterdag, 27 januari 2018, 19:25